2021-09-14 05:00Pressmeddelande

Micael Dahlen: Vilka siffror är bäst?

ORGANISATION/LEDARSKAP/PSYKOLOGI. Att låta kalkyler, budgetar och lönsamhetsanalyser vägleda beslut och strategier har alltid varit en självklarhet. Men Handelsprofessorn Micael Dahlen konstaterar i kommande boken Sifferdjur att vi sällan leder företag och organisationer – eller för den delen länder – med rätt nyckeltal.

I september i år blev det klart att Micael Dahlen rankas som nummer 2* i världen inom sitt forskningsfält (apropå siffror...). Och han har själv alltid betonat vikten av att mäta och mätt själv i otaliga experiment.
Men han har också vänt sig mot rankinghysterin till exempel genom att debattera mot betyg i skolan. Nya boken Sifferdjur är på sätt och vis en uppgörelse inte bara med siffrornas betydelse och makt utan också med hans eget förhållande till dem. Ur boken:

Vi har sett att mätning kan göra att den yttre motivationen tränger undan den egna, inre motivationen och att vi slutligen riskerar att direkt ogilla något vi tidigare har gillat. Vi har sett att mätning och prestationsbonus på arbetsplatsen kan motverka sitt syfte. Och vi har konstaterat att det finns ett antal oavsiktliga biverkningar med att bli mätt och kvantifierad. Som att vi till exempel börjar fuska, blir mer egoistiska och till slut anpassar vårt beteende till det som faktiskt mäts. Detta gäller inte minst anställda och organisationer.”

Med hjälp av en mängd nya, innovativa forskningsstudier av effekten av siffror, och mer eller mindre dråpliga exempel, undersöker Sifferdjur hur vi bör tackla den pågående "sifferdemin" och en framtid som ännu tydligare kan komma att präglas av siffror och algoritmer. Här finns viktiga lärdomar att hämta för ledningsgrupper, rektorer och sjukvårdsadministatörer, liksom fastighetsmäklare, idrottare och pensionärer. Men boken handlar om mer än så, om såväl kroppen, som åldrande och alla vardagsutmaningar som följer av att siffrorna allt mer tar över våra liv och vår värld.

I Helge Thorbjørnsens hemland Norge ges boken ut av förlaget Vigmostad Bjørke med titeln Tallskalle.

Här bjuder vi på bokens förord: Våra dagar är räknade.

*Enligt Journal of Business Research.

___________________________________________________________

Micael Dahlen är professor på Handelshögskolan, föreläsare och författare.
Helge Thorbjørnsen är professor på Handelshögskolan i Bergen.

Utgivning 2021-09-30 i Sverige och 2021-10-01 i Norge
Recensionsdag 2021-10-15