Det har aldrig varit viktigare att skapa, förmedla eller förstå berättelser och narrativ eftersom vi lever i en tid som präglas av filterbubblor, osäkerhet och ett ständigt pågående brus i alla de konversationer som pågår. Det gäller såväl för enskilda människor som för de företag och organisationer som behöver orientera sig bort från mass-kommunikation till masskonversation. Per Schlingmann släpper i januari handboken som leder vägen till egna starka narrativ och ett berättande ledarskap.
Strategiskt berättande handlar om hur såväl organisationer och företag som ekonomin och samhället i stort påverkas, och går bortom enbart berättande och storytelling. Det handlar om att medvetet använda sig av narrativens kraft och driva en berättelse som stödjer affärs- eller organisationsmål hos den publik man vill nå.
– Några berättelser och narrativ blir starkare än andra. De påverkar vad vi ser och vad vi gör och det gäller på alla områden. Jag har under flera år utvecklat teorier och metoder för hur man framgångsrikt kan ta vara på möjligheterna med berättande kommunikation. Dessa har jag samlat i boken, berättar Per Schlingmann.
Boken tar sin utgångspunkt i hur världen förändrats. Osanna historier och nyheter kan framstå som sanna och spridas i egna bubblor. Bilden av verkligheten blir viktigare än verkligheten.
– Få är så lämpade som Per Schlingmann att utveckla en metodik för att leda och kommunicera i masskonversationens tid. Det bottnar inte bara i hans erfarenheter från politiken och som entreprenör, utan också i att han nyfiket (och framgångsrikt) utforskat det litterära och filmiska berättandet. Vi ser fram emot att boken ska göra synlig skillnad, säger bokens förläggare Tobias Nielsén i en kommentar.
___________________________________________________________
Strategiskt berättande – Handbok för masskonversationens tid
Utkommer 2025-01-21.
Recensionsdag 2025-02-04.
Per Schlingmann är före detta statssekreterare, chefsstrateg och partisekreterare i (Nya) Moderaterna. Idag driver han kommunikationsbyrån Per Schlingmann AB, är entreprenör och en ofta anlitad föreläsare.
Hans författarskap sträcker sig från management till deckare, mat och feelgood. Hos Volante finns böckerna Urban Express och Corona Express (2021) — båda författade tillsammans med Kjell A Nordström. Momentum heter även författarduons poddcast.
Volantes vision är att göra världen lite klokare och roligare. Det försöker vi uppnå genom att sprida idéer, kunskap och berättelser. Man kan beskriva oss som ett bokförlag och en agentur — hos oss finns Nobelpristagare, hyllade forskare, föreläsare, tänkare och författare som vill göra skillnad. Volante driver också Gamla stans bokhandel och kulturscenen/idéstudion Stora Nygatan 7 i Gamla stan i Stockholm.