2022-06-14 06:27Pressmeddelande

Kjell A. Nordström och Per Schlingmann: Trio av kriser förändrar världen

Kjell A. Nordström och Per Schlingmann beskriver i kommande boken – och podcasten – Momentum konturerna av morgondagens värld, som närmar sig med expressfart. Tre högst närvarande kriser samverkar och formar ett nytt ramverk för vår värld: Kriget, klimatkrisen och pandemin.

Kjell A. Nordströms och Per Schlingmanns uppföljare till de uppmärksammade böckerna Urban Express och Corona Express riktar sig till alla som vill förstå hur denna trio av kriser för alltid håller på att förändra såväl våra samhällen och företag som oss själva.

Momentum handlar om vad som kommer efter, och vilka bestående spår som denna trio i tungviktsklassen sätter i oss människor och i vårt sätt att forma samhället, städerna, arbetsplatserna och ledarskapet:

• Globalisering ersätts av en regionalisering. Världen bryts ned i mindre delar. Inom länder får det lokala en viktigare roll. Internationellt kan vi se konturerna av oligoner – ett antal kulturellt sammanhållna strukturer med egna etiska system, handelsområden, militär kraft och internet
  • Klimatomställningen leder till ett skifte i synen på vad som skapar tillväxt.
  • Dramatiska omstöpningar av arbetslivet ändrar fokus och distansarbetet är bränslet. Ledare måste nu hålla samman sina geografiskt splittrade medarbetare genom berättelser.
  • Städerna tar stormsteg mot att bli nätverk av kvarter och byar med sin egen identitet och stadsutveckling kommer att handla om att skapa attraktiva lokala kvarter där det allra mesta finns.

Momentum beskriver vilka de nya framgångsfaktorerna är och presenterar en modell för hur du kan ta vara på möjligheter och utmaningar, som författarna menar – efter dessa hastiga omställningar omkring oss – gjort oss ovanligt förändringsbenägna.

Under perioden före bokens utgivning samproducerar Volante fyra poddavsnitt som introducerar och fördjupar bokens idéer.

"Kjell och Per vågar utmana sig själva igen och beskriva vart vi är på väg framåt. Men framför allt är det en bok om vårt unika läge i nutidshistorien", säger Volantes förlagschef Tobias Nielsén om lanseringen.

Både Kjell A. Nordström och Per Schlingmann är knutna till Volantes systerbolag Speakersnet som föreläsare. "Vi såg förstås en allmän nedgång under pandemin, men både Kjell och Per fortsatte att vara efterfrågade. När det stormar vill man lyssna på de som verkligen har erfarenhet och kan se lite längre", säger Karoline Kjellstedt, ansvarig på Speakersnet.

_____________________________________________________________

Kjell A. Nordström är ekonomie doktor, föreläsare, författare och har tidigare arbetat som forskare vid Institute of International Business vid Handelshögskolan i Stockholm. Han är en av Europas mest efterfrågade föreläsare.

Per Schlingmann är författare, föreläsare och rådgivare med lång erfarenhet inom både politik och näringsliv. Per har tidigare varit partisekreterare (M) och statssekreterare i statsrådsberedningen. Han medverkar löpande i TV4:s nyhetspanel.

Momentum – Vad krig, klimatkris och virus förändrar

Utgivningsdag 2022-08-22