2020-06-05 05:01Pressmeddelande

NEXIKO GÖR FILM AV BOKEN ”SVERIGEVÄNNER”

Arash Sanari, fotograf Ylva Sundgren.Arash Sanari, fotograf Ylva Sundgren.

Nexiko köper film- och tv-rättigheterna till Arash Sanaris kritikerrosade bok Sverigevänner: historien om hur pappa och jag försökte bli svenskast på Tjörn.

Fredrik Wikingsson blir exekutiv producent för projektet.

Wikingsson, som är en av grundarna till bolaget, säger i en kommentar:
”Jag och Filip sträckläste Arashs makalöst gripande och roliga bok. Den här sanna berättelsen utspelar sig visserligen på 80- och 90-talet, men den säger precis lika mycket om dagens Sverige. Det går en rät linje mellan historien om pappan från Iran som bestämmer sig för att hans familj ska bli ’svenskast på Tjörn’ och gänget somaliska flyktingpojkar som 2014 bestämde sig för att starta ett eget bandylandslag i Borlänge. ’Integration’ är inte svenska språkets sexigaste ord, men möten mellan människor innehåller alltid de bästa historierna.”

Arash Sanari, som till vardags idag arbetar som läkare i Stockholm, och som tidigare varit fast gäst i sin yrkesroll för Aftonbladet TV, beskriver självbiografiskt i boken sin uppväxt efter flykten från Iran. Boken tar avstamp i att Arash Sanari upptäcker såväl båda sina egna dagböcker och sin pappa Jamshids från den första tiden i Sverige. Ur dem växer två parallella berättelser fram.

Klas Ekman på Volante har varit bokens förläggande redaktör. Han säger:
Boken är som en verklighetsbaserad blandning av Fredrik Backmans romaner och Jonas Hassen Khemiris klassiska Ett öga rött.

Arash Sanari säger om samarbetet:
Trots flera bud på bordet så kändes valet självklart när jag märkte hur otroligt passionerad och entusiastisk Fredrik var över boken. Det här var inte bara en standardtrevare. Han och Nexiko trodde stenhårt på projektet. Nu ser jag fram emot att själv vara involverad i den kreativa processen. En hel del kul fick inte plats i boken, men kommer nog göra sig perfekt i en kommande filmatisering.”

Tobias Nielsén, förlagschef på Volante, säger:
Det här är en historia som är omöjlig att inte beröras av. Man både gapskrattar och blir tårögd. Mycket talar för att Nexiko kan förvalta detta. Det drivs av personer som sedan starten lyckats berätta komplexa historier på ett underhållande och fint sätt. Jag är en stor beundrare av hur de på ett kärleksfullt sätt brukar skildra olika människoöden, inte minst de lite trasiga och krokiga.”

Sagt om boken

"Det finns böcker jag skulle önska att alla läser. Det här är en sådan bok (…) En oemotståndlig bok, varm, rolig och tankeväckande"
– Ingalill Mosander

"Vilken underbar bok. Så mycket värme, humor och klokskap rolig men också smärtsam när jag ser oss genom deras blick"
– Amelia Adamo

"Boken är hisnande, hjärteknipande, dråplig och ögonöppnande"
– Pernilla Ericson, Aftonbladet

Volante är ett bokförlag som sedan starten 2008 haft som vision att göra världen lite klokare och roligare, genom att sprida idéer, kunskap och berättelser. Volante driver även Gamla stans bokhandel och talaragenturen Speakersnet.

Nexiko är ett produktionsbolag som grundades 2013 av Lars Beckung, Filip Hammar, Mikael Svensson och Fredrik Wikingsson. Gruppen består idag av bolagen Nexiko TV, Nexiko Drama, Af Nexiko, Nexiko Sport, Nexiko Norway, Nexiko US.

Ämnen: Boknyhet

Volantes vision är att göra världen lite klokare och roligare. Det försöker vi uppnå genom att sprida idéer, kunskap och berättelser. Man kan beskriva oss som ett bokförlag och en agentur — hos oss finns Nobelpristagare, hyllade forskare, föreläsare, tänkare och författare som vill göra skillnad. Volante driver också Gamla stans bokhandel på Stora Nygatan 7 i Stockholm samt talaragenturen Speakersnet.