2021-08-13 08:26Pressmeddelande

Jan Carlzon avslöjar i ny ljudbok: Tvingades mörka Bromma-utredning

Ljudboken Mina egna ord av Jan Carlzon släpps 2021-08-13Ljudboken Mina egna ord av Jan Carlzon släpps 2021-08-13

Idag den 13 augusti släpps Jan Carlzons nya ljudbok Mina egna ord: Pyramiderna, lärdomarna och striderna med material inläst av Jan Carlzon själv. Den legendariska företagsledaren berättar om livet från uppväxten i Nyköping till den dramatiska tiden i SAS och allt som hänt därefter.

Jan berättar också om vad som ledde fram till den tidlösa ledarskapsfilosofi han sammanfattar i succéboken Riv pyramiderna!, liksom om vad som formade den livsfilosofi han delar med sig av i uppföljaren Se människan. Det här är en självklar ljudbok för alla som vill bli en bättre ledare, en klokare människa eller som bara fascineras av starka levnadsöden. Detta är en utgåva som enbart ges ut som ljudbok.

Ljudboken bjuder också på nya avslöjanden kring tiden inom svenskt näringsliv. Bland annat berättar Jan Carlzon för första gången om när han av Linjeflygs styrelse ombads att mörka en utredning.

Bromma flygplats vara eller icke vara är ännu en brinnande fråga. Men kanske hade dess framtid kunnat avgöras långt tidigare om Jan Carlzon fått sin vilja igenom.

”Under min tid på Linjeflyg slogs företaget för att behålla trafiken på Bromma flygplats och inte flytta till Arlanda, något som både regeringen och Stockholms stad ville genomföra. Det fanns en mycket aggressiv argumentation från Linjeflyg som förklarade varför det var ödesdigert att behöva flytta.

Jag kände någonstans att detta måste vara fel! Det måste vara en fördel att föra samman inrikes- och utrikesflyget på en och samma plats! Jag tillsatte en företagsekonomisk och samhällsekonomisk utredning om vad det skulle innebära att flytta Linjeflyg till Arlanda.

Resultatet blev väldigt tydligt, det skulle vara en både företagsekonomisk och samhällsekonomisk nytta att föra samman verksamheterna och centrera dessa på Arlanda! Stolt som en tupp stegade jag iväg och skulle för min styrelse presentera det här resultatet. I denna styrelse satt Curt Nicolin, Industriminister Krister Wickman, Peter Wallenberg och Nils Hörjel. Det vill säga gräddan inom svensk politik och svenskt näringsliv. Jag laddade och tänkte att nu ska jag presentera detta nya! När jag var klar var det alldeles tyst. Sedan frågade Nils Hörjel: ’Vilka har sett den här utredningen?’ Jag svarade som det var, att det bara var jag, styrelsen och min marknadschef.

’Stoppa ner den så långt du kan i en skrivbordslåda’, sa Hörjel och fortsatte: ’Det är klart som fan att vi vet att det är en fördel att flytta ut till Arlanda men om vi säger det kommer vi inte få några bidrag! Så, nu gömmer du den där utredningen.""

Boken släpps den 13 augusti på alla strömningstjänster.

Tobias Nielsén
Förlagschef