2021-03-24 05:55Pressmeddelande

Jan Carlzon släpper ny bok – efter 37 år

Den ikonstatus Jan Carlzon (”SAS-Janne”) uppnådde under 80-talet är kanske svår för senare generationer att förstå till fullo. Boken Riv pyramiderna! gjorde honom till en internationell ledarskapsguru. I backspegeln blir det tydligt att han var mannen som gick i täten för ett samhälle i förändring.

På Volante förlag kommer Jan Carlzon nu med uppföljaren Se människan, inför 80-årsdagen i slutet av juni, samtidigt som Riv pyramiderna! släpps i en nyutgåva.

Se människan liknar föregångaren till formen – en självbiografi med historier om händelser och möten, i kombination med lärdomar och uttryck som fastnar.

”Om Riv pyramiderna! handlade om min ledarskapsfilosofi så vill jag med min nya bok beskriva min livsfilosofi”, säger Jan Carlzon.

I boken blandar han återblickar som bär en mörk underton, med både hoppfulla förslag och slutsatser. Som en röd tråd löper det budskap som gjorde Riv pyramiderna! revolutionerande i sin tid: utgå alltid från människan.

Volante återutger klassikern Riv pyramiderna! med ett nytt omslag i samband med att Se människan släpps. Det nya omslaget visar ett syskonskap med den nya boken, som är berättad för journalisten Nadia Dyberg.

Förlagschefen Tobias Nielsén har arbetat med Jan Carlzon i fem år för att ta fram uppföljaren till boken som är en av de mest framgångsrika svenska böckerna genom alla tider.
Riv pyramiderna! har sedan utgivningen 1985 sålts i mer än 50 länder och utgivningen av boken har utsetts till den viktigaste händelsen inom svenskt ledarskap av tidningen Chef.
För resten av världen är boken mest känd under sin engelska titel, Moments of truth, dvs sanningens ögonblick (som syftar på en annan aspekt av att se människan, nämligen att förstå betydelsen av kundens första interaktion med företaget eller varumärket).

”Jan Carlzon visar återigen i den nya boken att han är en suverän historieberättare, som dessutom lyckas kombinera historierna med slutsatser som borrar sig fast. Jag växte upp i en tid som definierade samhällsbeskrivningen enligt Jan Carlzons tankar och idéer. Här serverar han ett gäng ytterligare nya budord”, säger Tobias Nielsén.

När den äldre Jan Carlzon blickar tillbaka på karriären är det slående hur många av hans en gång revolutionerande idéer som blivit verklighet. Från bil som prenumerationstjänst till hans förslag om obligatorisk pappamånad från 1979.

Ur inledningen i Se människan:
”Alla människor har behov av att bli bekräftade. Att bli sedd eller lyssnad till kan göra hela skillnaden i våra liv. Jag har haft förmånen att bli sedd av olika personer och det har påverkat mig både i karriären och i livet. Men jag har också haft förmånen att se andra. Och det är en större gåva än man tror.”

______________________________________________________________

Utgivningsdag 2021-05-13
Recensionsdag 2021-05-27
ISBN 978-91-8904-356-5 (Se människan)