2023-11-10 16:47Pressmeddelande

Döljer ansiktet hos Carina Bergfeldt: "Därför måste jag gömma mig för islamisterna"

Hon vågar inte framträda öppet i kvällens avsnitt av Carina Bergfeldt på SVT – för att skydda sin familj hemma i Somalia och för att inte återigen bli en måltavla, nio år efter flykten.

Det är inte av religiösa skäl som bokaktuella Fadumo Hasan döljer sitt ansikte i tv-soffan – eller har valt att skriva under pseudonym.

Hon berättat sin otroliga historia om den ensamma skräckflykten från Mogadishu till Sverige i sin nyutkomna bok Rädda dig själv, skriven ihop med Hanna Welin. Det är en bok om att våga träda fram, om att höja sin röst, om att våga säga ifrån kring orättvisor och vad man inte tror på, om att inte låta sig bli bortgift och låta andra bestämma över en.

Det var den viljan som gjorde att hon tvingades fly för sitt liv som 13-åring från ett klassrum då terrorsekten al-Shabaab stormade det, vilket beskrivs i inledningen av boken.

Det är också den viljan som gör att hon tar risken att vara med i tv-programmet. Det föregicks av en lång diskussion med tv-produktionsbolaget Monkberry kring hur Fadumos anonymitet skulle kunna garanteras, samtidigt som hon ville berätta.

”Jag ville verkligen framträda, men jag är samtidigt rädd för att visa mitt ansikte för att avslöja mig här i Sverige och att bilder på mig ska börja spridas”, säger hon. Framför allt vill jag skydda min familj hemma i Somalia.”

Det är där som al-Shabaab verkar främst. Men som hon säger i programmet: "De finns överallt i världen."

Medförfattaren Hanna Welin, som själv bott i Somalia, säger:

”Al-Shabaab finns överallt, även med förgreningar i Sverige. De har en otroligt effektiv och utbyggd underrättelseverksamhet. De infiltrerar överallt, från politiker till myndigheter och polis, med spioner överallt. De har en stark kontroll av civilbefolkningen.”

Från början var tanken att Fadumo, som bor i södra Sverige, skulle skriva under sitt riktiga namn. Men ett stort dåd i Mogadishu för ett år sedan gjorde att hon och Hanna tänkte om ihop med förlaget.

Hanna Wellin kan nås på telefonnummer 0704-582 344.

Rädda dig själv. En memoar utkom 19 oktober 2023

Ämnen: Boknyhet