2022-08-12 09:45Pressmeddelande

Det här avgör valet – experterna möts på Stora Nygatan 7

Fotograf: Maria Andrea GarciaFotograf: Maria Andrea Garcia

Säkerhetspolitiken, skolan – och klimatet, knarket och kriminaliteten. Inför riksdagsvalet avhandlas några av framtidens viktigaste frågor på Gamla Stans nya kulturscen Stora Nygatan 7 (SN7). Seminarierna arrangeras i samarbete med Expressen Kultur, Arena Opinion, Global Bar Magazine, Lil'Lit Förlag och bokförlaget Volante. Förutom samtal utlovas mingel, dryck – och högt i tak.

• Sveriges Natomedlemskap kommer att påverka vår utrikespolitik, men hur?
  • Hur lyckas vi med en grön industriell omställning som hanterar både tillväxt och hållbarhet?
  • Vilka är mekanismerna bakom det ojämlika skolsystemet och vad kan man göra åt dem?
  • Hur borde en realistisk och rationell narkotikapolitik utformas framåt – och hur kommer vi dit?
  • Är kulturen viktigare än någonsin?
  • Vilka är lösningarna som bekämpar gängkriminaliteten?

16 augusti 18 - 19, utrikespolitiken i samarbete med Global Bar Magazine. Medverkande: Anna Sundström, generalsekreterare Palmecentret, Andrés Rivarola, professor och Latinamerikaforskare, Per Enerud, författare och Rysslandsexpert vid Myndigheten för Psykologiskt Försvar. Moderator: David Isaksson, Chefredaktör Global Bar Magazine.

22 augusti 17:30 - 18:30 miljö- och klimatpolitiken i samarbete med Volante. Medverkande: Ekonomerna Kjell A Nordström och Per Schlingmann, aktuella med boken Momentum, exministern Isabella Lövin, aktuell med boken Oceankänslan samt ekoaktivisterna Pella Thiel och Henrik Hallgren, aktuella med boken Naturlagen. Moderator: Matilda Berg, marknadsansvarig Volante.

23 augusti 13 - 14 skolpolitiken i samarbete med Lil'Lit förlag. Medverkande: Erik Nilsson, författare till Svensk skola – ett riggat maratonlopp, Jonas Vlachos, nationalekonom och skolforskare, Linnea Lindquist, skoldebattör och biträdande rektor på Hammarkullsskolan och Pontus Bäckström, verksamhetschef för utbildningspolitik Lärarnas Riksförbund. Moderator: Vesna Prekopic, frilansjournalist och förläggare Lil’Lit Förlag.

29 augusti 17:30 - 18:30 narkotikapolitiken i samarbete med Volante. Medverkande: Leonidas Aretakis, författare till Extas i folkhemmet, Reka Tolnai, ordförande CUF, Aida Badeli, språkrör Grön Ungdom och Johan Wicklén, författare till Vi ger oss aldrig – Så gick det till när Sverige förlorade kriget mot knarket

1 september 17:30 - 18:30 Kulturpolitiken i samarbete med Expressen Kultur. Medverkande: Lawen Redar, kulturpolitisk talesperson S, Christer Nylander, kulturpolitisk talesperson L och Gitte Ørskou, överintendent Moderna Museet och Anusha Andersson, verksamhetsutvecklare Riksteatern. Moderator: Victor Malm, kulturchef Expressen.

9 september 17 - 18 Kriminalpolitiken i samarbete med Arena Opinion. Medverkande:  Payam Boroodjeni, medproducent till filmen Bullets, Henrik Tham, professor emeritus i kriminologi, Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR med flera. Moderator: Silvia Kakembo, Arena Opinion.

______________________________________________________________

Stora Nygatan 7 är ett nytt nav för kultur, samtal och möten i Gamla Stan. Bakom satsningen står förlaget Volante, som även driver Gamla stans bokhandel på samma adress. Programansvarig är Mattias Desac.

Mattias Desac
Programansvarig Stora Nygatan 7