2021-04-23 11:54Nyheter

INBJUDAN MEDIA. OM BRUS AV KAHNEMAN, SIBONY OCH SUNSTEIN

UNIKA TILLFÄLLEN: VÄRLDSLEDANDE OLIVIER SIBONY OCH CASS SUNSTEIN PRESENTERAR BOKEN BRUS

Ekonomipristagaren Daniel Kahneman har skrivit sin nya bok Brus, som släpps 25 maj på svenska, tillsammans med Olivier Sibony och Cass Sunstein.

”Brus” finns överallt där bedömningar sker. Det skapar ett oönskat lotteri som leder till enorma kostnader och förödande konsekvenser, i såväl offentliga sektorn som i näringslivet. Brus skapar även livspåverkande konsekvenser för individen. Inte bara genom egna bedömningar, utan i händerna på andra – en läkare, en handläggare, en kapitalförvaltare, en politiker.

”Brus” är det hittills dolda och outforskade problemet vid sidan av ”bias”. I den här boken (ca 500 sidor) visar författarna i detalj var och hur brus uppkommer, och hur det kan undvikas.

* Volante bjuder in till två unika tillfällen att lyssna till författarna Olivier Sibony och Cass Sunstein.
* Möjlighet för frågor vid dessa tillfällen finns, efter författarens presentation.
* Vid förfrågan kan eventuellt enskilda intervjuer genomföras.

Boken Brus är uppföljaren till den internationella bästsäljaren Tänka, snabbt och långsamt. Boken släpps på svenska samtidigt som boken kommer ut på engelska (med titeln Noise).

4 maj kl 9:00. Olivier Sibony
Strategi, beslut och företag.

Olivier Sibony hade i tjugofem år ledande befattningar vid McKinsey i såväl Paris som New York. Numera är han professor i strategi vid handelshögskolan HEC i Paris. Han är rådgivare åt ett flertal stora företag och har bland annat tidigare skrivit You’re About to Make a Terrible Mistake!. Olivier Sibony bor i Paris.
Anmälan (via mail)

11 maj kl 13:30. Cass Sunstein
Politik, juridik och beteenden.

Cass Sunstein är tidigare mest känd som medförfattare tillsammans med Nobelpristagaren Richard Thaler till boken Nudge, vars effekt inom såväl offentlig planering som företagande (”nudging”) har varit enorm senaste femton åren. Han är professor vid Harvard, men ingår numera i presidents Bidens administration som ansvarig för beslutsprocessen för immigrationsfrågor.
Anmälan (via mail)

______________________________________________________________

FÖRFATTARNAS VISION

Ur epilogen En mindre brusig värld

Föreställ dig hur våra organisationer skulle se ut om de inrättades för att minska bruset. Sjukhus, rekryteringskommittéer, ekonomiska prognosmakare, statliga institutioner, försäkringsbolag, folkhälsomyndigheter, rättsväsenden, juristfirmor och universitet skulle ha bruset under full uppsikt och försöka minska det. Brusinventeringar skulle ske rutinmässigt och kanske genomföras en gång om året.
     Organisationernas ledare skulle låta algoritmer ersätta mänskliga bedömningar eller stödja dem på betydligt fler områden än i dag. Man skulle bryta ner komplexa bedömningar i enklare delbedömningar. Beslutshygien skulle vara ett välbekant begrepp och alla skulle rätta sig efter dess föreskrifter. Oberoende bedömningar skulle inhämtas och kombineras. Sammanträdena skulle se helt annorlunda ut och bygga på strukturerade diskussioner. Ett utifrånperspektiv skulle integreras mer systematiskt i beslutsprocessen. Öppen oenighet skulle både vara vanligare och lösas mer konstruktivt.
     Resultatet skulle bli en mindre brusig värld. Det skulle spara mycket pengar, stärka tryggheten i samhället och folkhälsan, öka rättvisan och förebygga många fel som går att undvika. Vårt syfte med den här boken har varit att rikta uppmärksamheten på den möjlighet vi står inför. Vi hoppas att du blir en av dem som utnyttjar dem.

Utgivning 2021-05-25
Recensionsdag 2021-06-08