2022-09-07 08:51Pressmeddelande

Så lyckas svenska företag som Amazon – och på Amazon

Anna Nordlander och Margareta Boström, författare till AmazonkodenAnna Nordlander och Margareta Boström, författare till Amazonkoden

Dags för ditt företag att köpa en vårdcentral eller starta en streamingtjänst?
Morgondagens framgångar handlar nämligen inte bara om att lyckas  Amazon, utan att lyckas som Amazon. Svenska företag har mycket att lära av Amazons framgångsrika affärsprinciper och innovationsförmåga. Är du redo att knäcka Amazonkoden?

Amazons svenska lansering beskrevs som ett misslyckande – inget kunde vara mer fel. Bara två år senare uppskattas världens största onlineföretag omsätta över en miljard kronor i Sverige och har en av landets mest välbesökta sajter.

På alla marknader där Amazon etablerats har såväl konsumenternas förväntningar som
beteenden förändrats. Svenska företag i alla branscher ligger efter och riskerar bli förbisprungna om de inte rustar sig för en värld där Amazon är normen.

I
 Amazonkoden ger retailexperterna Anna Nordlander och Margareta Boström oss historien om hur Jeff Bezos garagehandel blev det globala imperium vi känner som Amazon. De visar hur du kan hämta inspiration från ett av historiens mest framgångsrika företag, men även hur du blir vinnaren på marknadsplatsen som förändrar allt.

________________________________

Anna Nordlander är landets ledande Amazonexpert. Hon var tidigare vd för ett av Sveriges första Amazonfokuserade företag och har över ett decenniums erfarenhet av försäljning och rådgivning på marknadsplatsen. Anna har anlitats av Amazon Tyskland som enda nordiska coach för deras program Female Entrepreneurs of the Future, är utvald av International Chamber of Commerce som en av sju internationella representanter i deras globala Small Business Champions Network samt är medgrundare av rådgivningsbyrån Amzello. 

Margareta Boström är prisbelönt författare och en av landets främsta experter inom
konsumentbeteenden. Till vardags arbetar hon som insiktsansvarig och
affärsutvecklare på Jula, ett av Sveriges mest framgångsrika detaljhandelsföretag.
Margareta har även följt Amazon under flera år och analyserat företagets
konsekvenser för både konsumenters beteenden och för detaljhandelsbolag.

Amazonkoden – Så blir svenska företag vinnare i den amazonska eran
Utgivningsdag e-bok 2022-09-13
Utgivningsdag tryckt bok 2022-10-21
Recensionsdag 2022-11-04


Ämnen: Ny bok

Om Volante

Volantes vision är att göra världen lite klokare och roligare. Det försöker vi uppnå genom att sprida idéer, kunskap och berättelser. Man kan beskriva oss som ett bokförlag och en agentur — hos oss finns Nobelpristagare, hyllade forskare, föreläsare, tänkare och författare som vill göra skillnad. Volante driver också Gamla stans bokhandel och kulturscenen/idéstudion Stora Nygatan 7 i Gamla stan i Stockholm.


Kontaktpersoner

Matilda Berg
PR-, sälj- och marknadsansvarig
Matilda Berg
Ulrika Bergwall
Förläggare
Ulrika Bergwall