2021-03-29 17:22Pressmeddelande

Professor: Fokusera på omtyckthet, sluta jaga popularitet

I pandemin är det många av oss som lever våra liv via skärmar, med få mänskliga möten och kontakter. Vi jagar ytliga lajks som aldrig förr, men känner vi oss omtyckta – ens av oss själva? Om det handlar professor Lars-Johan Åges nya bok.

Lars-Johan Åge är den Harvard-utbildade professorn som studerat FBI:s gisslanförhandlare och utbildat svenska insatsstyrkan. Hans nya bok handlar om omtyckthet, en dold superkraft om du frågar författaren:

"Om popularitet är en tjusig snittblomma som imponerar men vissnar fort är omtycktheten den ordentligt rotade och välmående pelargonen i fönstret som blomstrar varje sommar. Den kanske inte drar blickarna till sig, eftertraktas inte lika högt, men den lever längre.

I min bok undersöker jag den dolda superkraften som är omtycktheten. Studier visar att människor som fokuserar mer på omtyckthet än popularitet både mår bättre och går längre i arbetslivet. Vi har allt att vinna på att återupptäcka den."

Omtyckthet skapas alltså i nära relationer med medmänniskor. Några nycklar till att väcka din inre omtyckthet till liv är att vara närvarande, positiv, relevant och äkta.

"Min känsla är att det är det många som kämpar med detta under pandemin när vi lever till synes avskärmade från världen. Vårt behov av mänsklig närhet försöker vi uppfylla genom sociala medier och Zoom-möten – och vad annars ska vi göra – men med handen på hjärtat är det inte samma sak. Istället borde vi fokusera på de relationer och det lilla liv vi har runt oss, faktiskt finns där ofta en utmärkt grogrund för att odla äkta omtyckthet" säger författaren.

Omtyckthetens positiva effekter gäller även för chefer och ledare – och deras organisationer, företag och varumärken, vilket boken också tydligt redovisar.

Lars-Johan Åge är professor i ekonomi och utbildad i förhandling på Harvard Law School. Han är verksam vid Högskolan i Gävle och Handelshögskolan i Stockholm. 2019 utkom han på Volante med boken Happy Happy -- Fem steg för att komma överens med vem som helst.

_____________________________________________________________

Utgivningsdag 2021-04-14