2024-03-20 06:30Pressmeddelande

Poetiskt politisk debut om reklamens myter – och kärleken till en lerig åker

Maja Alskog Bredberg utkommer med boken Till växten på Volante i april.

Maja Alskog Bredberg är pr-stjärnan som sadlade om för att bli trädgårdsmästare. I Till växten – en kärlekshistoria (Volante) berättar hon om falsk framgång, underbara rovor – och resan från glamourösa mingel på Rivieran till en skitig, trött och lycklig tillvaro vid odlingsbädden.

Till växten är en berättelse om smutsiga händer, om marknadens logik och daggmaskens incitament, om kunskap som gått förlorad och att lära sig odla på nytt. Framför allt handlar denna eftertänksamma debutbok om jorden – och att gräva där vi står.

Johan Wirfält är bokens förläggare: "Maja Alskog Bredberg tar oss med på en ögonöppnande resa inte bara ner i den förunderliga värld som pågår precis under oss. Samtidigt blottar hon hur skev vår tillvaro är, med pr-myter som upprätthåller ett i grunden ohållbart matsystem. Det är en djupt poetisk, och djupt politisk, bok."

"På en alptopp i Davos fick jag nog. När det blev tydligt att det storskaliga förändringsarbetet för en bättre värld – som företagen pratade så vitt och brett om i reklamen – mest var tomma ord. Jag hade hjälpt till att skapa greenwashing", säger Maja Alskog Bredberg.

Inför boksläppet kommer också poddserien Spotify Dok: I tomaternas skugga, som har premiär 4 april. I den tredelade dokumentären, som är gjord i samarbete med Banda för Spotify, undersöker Maja Alskog Bredberg vilket pris människor och miljö får betala för att vi svenskar ska kunna ha färska tomater på tallrikarna året runt. Det är en avslöjande granskning av ett globalt system, dold påverkan – och ett plasthav i södra Spanien så stort att det syns från rymden.

__________________________________________

Maja Alskog Bredberg inledde karriären som journalist och kommunikatör, och blev sedermera prisbelönt pr-strateg på Sveriges främsta reklambyrå Forsman & Bodenfors. 2020 lämnade hon reklambranschen för att utbilda sig till trädgårdsmästare. En stor publik har kunnat följa hennes resa på Instagramkontot Growing Thoughts.

Till växten – en kärlekshistoria är hennes debutbok och kommer ut 18 april, med recensionsdag 2 maj. I tomaternas skugga släpps på Spotify 4 april.

Foto: Märta Thisner
Omslagsform: Sebastian Wadsted