2021-08-09 05:55Pressmeddelande

Ny bok ger företag en värdefull inre kompass

Prof. em. Christian Grönroos är aktuell med boken Tjänstefiering (Volante, 2021).Prof. em. Christian Grönroos är aktuell med boken Tjänstefiering (Volante, 2021).

Många företag har insett vikten av att närma sig sina kunder på ett mer lyhört sätt men stirrar sig trots det blinda på de egna produkterna, processerna och strategierna. I boken Tjänstefiering (Volante, september) beskriver Christian Grönroos, professor emeritus vid Svenska handelshögskolan i Helsingfors och en legendar inom marknadsföring, vad det innebär att låta kundernas vardag och upplevelser fungera som utgångspunkt för hela verksamheten – på riktigt.

Grönroos visar vad som måste till för att framgångsrikt ersätta en tidigare varulogik med en tjänstelogik, och vad det innebär i praktiken att tjänstefiera ett företag. Hur skapar man en tjänstekultur? Hur blir man en sann tjänsteleverantör? Vad kräver det av medarbetarna och inte minst av cheferna?

Några röster om boken:

”Budskapet i den här boken ligger mig nära, det handlar om att utgå från kunden och få alla i organisationen med sig i det arbetet. Att göra det man gör för människor, med människor. Utifrån och in, inte tvärtom.”

JAN CARLZON, företagsnestor och författare till den globala succén Riv pyramiderna

”Christian Grönroos är den forskare som har fått mig att förstå att management inte bara är ett hopkok av teorier, lycko­samma erfarenheter och fram­gångsrecept. Snarare handlar det om att ha en djupare förståelse för hur omvärlden påverkar den egna organisationen. I  Tjänstefiering ger han läsaren den kunskapsbild som behövs för att kunna utveckla en sådan inre kompass.”

PER KRISTENSSON, professor i psykologi och verksamhetsledare vid Centrum för tjänsteforskning, Karlstads universitet

______________________________________

Utgivning: 2021-09-03