2023-05-11 05:15Pressmeddelande

Malin Ekman granskar amerikanska vänstern i ny bok

Malin Ekman är aktuell med boken Skymning i Amerika

Svenska Dagbladets USA-korrespondent Malin Ekman har hyllats för sina reportage, som ger utrymme åt röster som annars sällan ryms i nyhetsrapporteringen. I juni kommer hennes första reportagebok Skymning i Amerika.

Bortom Donald Trump, Republikanernas resa mot extremismen och stormingen av kongressen i januari 2021 finns en parallell berättelse – och den förklarar varför den konservativa rörelsen trots allt blivit så framgångsrik. Skymning i Amerika är en bok om ett alltmer politiskt splittrat land.

– Den amerikanska högern är onekligen intressant och viktig att skildra, men jag har intresserat mig mycket för vänstern och hur den förändrats och präglat samhällsklimatet. Det handlar om allt från vad som styr techbolag och nyhetsmedier, till missriktad demokratisk politik och hur den påverkar vanliga amerikaner som jag mött, säger Malin Ekman.

Boken är delvis baserad på reportage och kolumner från Svenska Dagbladet, men innehåller också nyskrivet material.

–  Malin Ekman går alltid sin egen väg som reporter, och lyckas verkligen sätta fingret på de skeenden som formar dagens USA. Skymning i Amerika är den naturliga fortsättningen på hennes klarsynta texter i SvD. Hon ger oss unika perspektiv som skapar en mer nyanserad bild av det polariserade USA, säger Johan Wirfält, förläggare på Volante.

––––––

Malin Ekman är journalist och författare. Sedan 2019 är hon Svenska Dagbladets USA-korrespondent, baserad i New York. Hon har tidigare gett ut romanen Allt jag finner i er ska jag finna i mig (Albert Bonniers förlag, 2022). Skymning i Amerika är Malin Ekmans första facklitterära bok.

Utgivning: 2023-06-08
Recensionsdag: 2023-06-15