2020-02-18 06:55Pressmeddelande

Jan Carlzon: Den här boken borde inte behövas, men den behövs!

Det började med ett utbrott, en "youtube-rant" som blev viral. Alla dessa utvärderingar, vad ska de egentligen vara bra för?
​Vi tror kanske att de är ett viktigt led i vår ambition a
tt fokusera på kunden (eller om man föredrar: medborgaren, brukaren, patienten, eleven). Men om vi tjatar hål i huvudet på våra kunder kommer vi bara att urholka vårt varumärke. Så hur gör man egentligen?

​Föreläsaren, författaren och husfilosofen Klas Hallberg berättar om bakgrunden till boken I kundens skor

 För snart tre år sedan fick jag ett utbrott på alla utvärderingar. Det blev viralt och delades av tusentals människor på nätet. En av de som såg utbrottet var Per Kristensson, professor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads Universitet. Vi inledde därefter en konversation om hur man ska göra för att faktiskt förstå sina kunder. Det visade sig häpnadsväckande nog att professorn, efter närmare 20 års forskning, kommit fram till ungefär samma sak som jag ...

Professorn i psykologi Per Kristensson visar med konkreta exempel och aktuell forskning var utmaningarna finns och ger väl underbyggda råd om hur företag och organisationer, privata och offentliga, kan göra för att uppnå önskat resultat. Klas Hallbergs träffsäkra, humoristiska nedslag i verkligheten varvas med Pers Kristenssons insiktsfulla reflektioner kring varför det är så svårt att begripa sig på sina kunder.

I kundens skor är boken som reder ut varför så många organisationer misslyckas så totalt i mötet med sina kunder. Det är samtidigt en bok om den magi som uppstår när någon vågar ge lite av sig själv i mötet med kunden, vågar ta en liten risk, och faktiskt visar varför den egna organisationen egentligen finns till.

– Sätt samman en av landets finurligaste tänkare, författare och talare med en professor i psykologi och expert på kundnöjdhet, då kan det blir en så här bra bok. Som kombinerar sväng med djup, och underhållande anekdoter med teoretisk grund. Och framför allt med en stark vilja att peka ut att det här är viktigt, för det handlar om värdeskapande och mindre gnissel för alla, säger Tobias Nielsén, VD och grundare för bokförlaget Volante, som ger ut boken. 

________________________________________________________

Sagt om boken:

– Det här är en bok som fortfarande behövs och behöver läsas. Det tar mig emot att säga det, för så borde det inte vara med tanke på hur många år som har gått sedan Riv pyramiderna först gavs ut. Men att sätta kunden först, och hur man gör för att lyckas med det, är fortfarande något som måste betonas och läras ut.
​Jan Carlzon, företagsnestor och författare till klassikern Riv pyramiderna

– Att förstå sig på kunden och vad kunden egentligen finner värdefullt visar sig gång på gång vara svårt. den här boken visar på ett samtidigt underhållande och sakligt förklarande sätt var utmaningarna för företag och andra organisationer ligger och ger riktlinjer för hur man kan få en tydligare bild av kundens verkliga behov och önskemål. den ger också praktiska och i forskning väl underbyggda råd för hur man både på det personliga och organisatoriska planet kan skapa förutsättningar för att stötta kunden på ett för både kund och företag värdeskapande sätt.
Christian Grönroos, marknadsföringslegendar och författare

 

– Den här boken ställer en av de viktigaste frågorna man som organisation och ledare kan ställa sig: Vad behöver medarbetarna för att vilja sätta foten i kundens sko? I dag behöver man vara "kundbesatt" – nyfiken på sina kunder på riktigt – men jag tror att fler organisationer också behöver bli "medarbetarbesatta".
Hélène Barnekow, vd Microsoft Sverige

– Det är en bok som innehåller väldigt mycket tänkvärt, klokt och intressant. Tankarna kring samskapande och värdet av resursintegration, och inte minst resonemangen om att våga, om den inre motivationen, den orädda individen och organisationen, tycker jag är lysande och träffsäkra. 
Anne Andersson, Kommundirektör Örebro kommun

________________________________________________________

Klas Hallberg är föreläsare, författare och husfilosof. Han betraktar som få andra sin samtid med humoristisk och nyfiket kritisk blick. Många har hört honom filosofera i Sveriges Radio, en kvarts miljon svenskar har läst hans böcker och mer än en halv miljon har sett honom föreläsa. En sällsynt träffsäkerhet parat med allvarsblandad humor har blivit Klas signum.

​Klas tillhör de bästa talarna i världen. Han rankades 2019 till topp tio av 5000 talare som studerats av SpeakerRating. Hösten 2018 utsågs han återigen till Sveriges bästa talare då han fick det Stora Talarpriset (Sveriges största oberoende pris).

Per Kristensson är professor i psykologi med inriktning konsumtion och innovation vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, som är världsledande inom fältet. Han forskar om kundbeteenden och om hur organisationer förhåller sig till och samspelar med sina kunder. Han är en uppskattad föreläsare och har uppmärksammats för sin förmåga att förklara komplexa begrepp och samband på ett sätt som gör att alla förstår.

I kundens skor riktar sig till alla med ett intresse av att förstå kundmötet, oavsett nivå. I en unik satsning kommer boken därför att tillgängliggöras i fyra olika format samtidigt; som inbunden, som pocket, som e-bok och som ljudbok. Utgivning 2 april 2020.


Om Volante

Volantes vision är att göra världen lite klokare och roligare. Det försöker vi uppnå genom att sprida idéer, kunskap och berättelser.


Kontaktpersoner

Matilda Berg
PR-, sälj- och marknadsansvarig
Matilda Berg