2021-09-20 05:40Pressmeddelande

Hur ställer du bättre frågor? Google-chefen och filosofiprofessorn i ny unik bok

Fotograf Peter CederlingNicklas Berild Lundblad och Fredrik Stjernberg, författare till boken Frågvisare.

Skulle du klara en dag utan att ställa en enda fråga? Den mänskliga nyfikenheten – och förmågan att ställa frågor – är vårt viktigaste verktyg för att orientera oss i världen. Nu kommer den första boken i sitt slag om frågans och frågandets enorma betydelse i våra liv.

Frågvisare visar på frågans och frågandets centrala roll i litteraturen och konsten, filosofin, vetenskapen, politiken och samhället i stort. Skriven av en filosofiprofessor och en före detta Google-höjdare är boken en upptäcktsfärd i gott sällskap: Sokrates, Hamlet och Sherlock Holmes, förstås, men också ledare som går vilse, journalister som följer sin mall, roboten Eliza, Google-grundarna Larry Page och Sergey Brin – och många andra.

Frågvisare är samtidigt en bok om hur vi kan ställa bättre, smartare frågor. För som man frågar får man svar! Att träna upp den förmågan är kanske viktigare än någonsin, för tekniken förändrar frågelandskapet i grunden. Vad händer när vår nyfikenhet reduceras till ett slött ”Hej Google …” och vi lutar oss tillbaka och låter algoritmer servera oss alla svar?

Den här boken ger förslag på hur.

____________________________________________________________

Nicklas Berild Lundblad har utöver ledande roller på Google och andra techbolag länge skrivit och forskat om gränslandet mellan teknik, samhälle och filosofi.

Fredrik Stjernberg är professor i filosofi vid Linköpings universitet.

Frågvisare – Människans viktigaste verktyg utkommer 15 oktober 2021.
Recensionsdag 23 oktober.