2023-02-28 06:55Pressmeddelande

Hur ser Stockholm ut 2040? Fastighetsägarna Stockholm bjuder in till framtidsspaningar

Vad väntar runt hörnet för Stockholm? För att fördjupa diskussionen om stadens framtid lanserar Fastighetsägarna Stockholm tillsammans med Volante Förlag och idéstudion SN7 en serie frukostsamtal under våren. Samtalen baseras på antologin Stockholm 2040 – 11 berättelser om liv, arbete, kultur och ekonomi i framtidens stad, där experter blickar in i framtiden och tecknar varsin bild av Stockholm.

För ett decennium sedan ansågs den täta staden vara något bra, både för ekonomi och miljö. Så här i början av 2020-talet har dock en del av optimismen falnat, mot bakgrund av växande segregation, globala och nationella konflikter, ekonomisk oro, pandemi och krig.

Vi ställer oss frågan var Stockholm befinner sig i denna nya och på många sätt mindre sköna värld, säger Oskar Öholm, vd Fastighetsägarna Stockholm. Det behövs en diskussion om stadens roll i framtiden och om hur vi ska förhålla oss till en allt snabbare omvälvning inom alla de områden som samtalen kretsar kring.

Välkommen till fyra frukostsamtal med olika teman på Stora Nygatan 7 under våren. Förutom samtal, framtidsspaningar och omvärldsanalys utlovas frukost och mingel. Samtalen pågår mellan klockan 8 och 9. Mingla över frukostfralla och kaffe från 7:30!

____________________________________________

22 mars: Hur transporterar vi människor och varor på ett hållbart sätt 2040?
Anmälan görs här.

Utmaningarna är stora för att möta krav på klimatanpassning, framkomlighet i städernas trängsel och drägliga arbetsförhållanden. Framtidens transportsystem handlar om robotar, lastcyklar, självkörande elbilar, mobila paketskåp och nattliga tysta transporter. I all denna utveckling, hur kan vi göra Stockholm mer klimatsmart? Hur kan staden bli mer motståndskraftig mot effekterna av klimatförändringarna som inte går att undvika?

Medverkande:
– Maria Wetterstrand, vd för Miltton Europe och tidigare språkrör för Miljöpartiet
– Maria Stenström, ansvarig för beteende och mobilitetsfrågor på 2030-sekretariatet,
– Christoffer Fjellner, oppositionsborgarråd och gruppledare för Moderaterna i Stockholms stad
– Anna Nordin, affärsområdeschef för Stockholm på Vasakronan AB

Caroline Szyber, rådgivare i bostads-, bygg- och fastighetsfrågor

29 mars: Hur får en stad kulturen att blomma ut?
Anmälan görs här.

Vad händer med en stad där kulturen inte får utrymme att växa? Blir det bara en marknadsplats tömt på djupare innehåll och mening? Enligt många är kulturen är central för stadens attraktivitet i sin kraft att skapa mening och sammanhang. På vilket sätt skapar en stad infrastruktur och förutsättningar för att kulturen ska kunna blomma ut?

– Maria Hammarsten, affärsutvecklingsansvarig Stadsinnovation Atrium Ljungberg
– Lars Strannegård, rektor Handelshögskolan
– Ann Legeby, professor i tillämpad stadsbyggnad vid KTH Arkitektur
– Nino El Khoury, creative director/partner Frame och grundare Tukio
Oskar Öholm, vd Fastighetsägarna Stockholm

12 maj: Hur bekämpas brottsligheten och segregationen?
Anmälan görs här.

Den positiva bilden av Sverige och Stockholm utomlands har krackelerat under senare år och idag ges våld och segregation allt större uppmärksamhet. Men det är inte hela bilden. Forskning visar att att den övergripande våldsbrottsligheten har minskat. Däremot har det dödliga gängrelaterade skjutvapenvåldet ökat kraftigt. Hur bekämpas denna utveckling och vilka medel bör användas för att minska segregationen och brottsligheten?

– Amir Rostami, docent kriminologi Högskolan i Gävle
– Marit Appelgren, vd ByggVesta Fastighetsförvaltning AB
Fler namn tillkommer.
Caroline Szyber, rådgivare i bostads-, bygg- och fastighetsfrågor

14 juni: Vilka krav kommer att ställas på arbetsmarknaden 2040 och hur anpassar sig företagen?
Anmälan görs här.

2040 finns det nästan 1 miljon fler svenskar än idag. Drygt 40 procent av dessa kommer att bo i någon av Stockholmsregionens 26 kommuner. Jobben kommer dessutom att bli allt mer avancerade och ställa stora krav på ständig vidareutbildning. Hur kommer det att påverka framtidens arbetsmarknad och vilka åtgärder behöver tas av företag för att kunna anpassa sig till den nya demografin?

Medverkande:
– Annika Sundén, frilansande nationalekonom och tidigare analysdirektör på Arbetsförmedlingen
– Paulina Modlitba, konsult inom digital strategi och affärsutveckling
Fler namn tillkommer.
Tomas Ernhagen, chefsekonom Fastighetsägarna

___________________________________________________

Fastighetsägarna Stockholm är en medlems- och branschorganisation för fastighetsägare i Stockholms och i Gotlands län med 4 500 medlemmar. Vi driver fastighetsbranschens frågor framåt och strävar efter en reformerad bostadspolitik, trygga och attraktiva platser och resurseffektiva fastigheter och städer. Vi arbetar för en levande stad som utvecklas hållbart, nu och i framtiden.
Kontaktperson: Kommunikationschef Anna Bellander

Stora Nygatan 7 är ett nytt nav för samtal och möten i Gamla Stan. Bakom satsningen står förlaget Volante, som även driver Gamla stans bokhandel på samma adress. Programansvarig är Mattias Desac.

Mattias Desac
Programansvarig Stora Nygatan 7