2019-10-10 05:55Pressmeddelande

Häpnadsväckande inspirerande eller fullkomligt hänsynslös?

Världens största butik: Biografin om Jeff Bezos och Amazon av Brad StoneVärldens största butik: Biografin om Jeff Bezos och Amazon av Brad Stone

Butiken som säljer allt. Med total hängivenhet drev Jeff Bezos den till synes omöjliga idén och skapade Amazon, företaget som totalt förändrat hur vi konsumerar.

På knappt 20 år byggde Bezos upp världens största butik och skakade flera traditionella branscher i grunden. Hur tog han Amazon från ett enkelt garage i Seattle till dagens dominerande position? Hur lyckades han erövra marknad efter marknad? Och hur kommer det sig att alla tycks uppleva honom som antingen häpnadsväckande inspirerande eller fullkomligt hänsynslös?

Den prisbelönta ekonomijournalisten Brad Stones biografi om Bezos och Amazon är redan en modern klassiker och absolut måste-läsning för alla som vill förstå ett av vår tids mest inflytelserika företag och dess mytiske grundare.

Världens största butik skildrar bl.a.

* hur Jeff Bezos tidigare och mer än någon annan förstod internets enorma potential och vid sidan av butiken skapade molntjänsten Amazon Web Services, som idag tillhandahåller infrastrukturen för en majoritet av all internetverksamhet

* den otroliga drivkraften och innovationstakten som på knappt tjugo år gjorde Amazon till ett av de fyra mest inflytelserika företagen i världen vid sidan av Facebook, Google och Apple

* Jeff Bezos närmast fanatiska fokus på kundupplevelsen och hur det har format, drivit och fortsätter att driva utvecklingen av Amazon

* hur ett av världens mest framgångsrika företag under många år präglades av logistiskt kaos, enorma förluster och osannolika satsningar som få trodde på – förutom den ständigt växande kundkretsen

* hur Amazon med både genuin uppfinningslusta och grym maktfullkomlighet har drivit omstöpningen av en rad traditionella branscher och totalt omdefinierat dem

’’Best book of the year’’ enligt Financial TimesWashington PostForbesNew RepublicEconomistBloombergGizmodo och Goldman Sachs Business Book of the Year Award.

”Jeff Bezos är en av vår tids mest visionära, fokuserade och ihärdiga innovatörer – och liksom Steve Jobs omformar han och uppfinner helt nya industrier. Brad Stone fångar hans passion och briljans i denna välresearchade och övertygande biografi.”

– Walter Isaacson, författare till Steve Jobs – en biografi

____________________________________________

Titel Världens största butik – Biografin om Jeff Bezos och Amazon

Författare Brad Stone

Utkommer 14 oktober 2019

ISBN 978-91-8886978-4

Volantes vision är att göra världen lite klokare och roligare. Det försöker vi uppnå genom att sprida idéer, kunskap och berättelser.