2020-05-08 05:55Pressmeddelande

Den viktigaste boken just nu? Därför flyttar vi den

Ryan Holiday introduceras i sommar för en svensk publik med boken Hindret är vägen: Den klassiska konsten att vända motgångar till segrar

Finns det någon bok som behövs mer just nu? I en helt förändrad värld behöver vi hjälp att hitta vägar framåt – och att förstå att människan genom alla tider har hanterat kriser.

Volante förlag väljer därför att tidigarelägga släppet till juni av Ryan Holidays succébok Hindret är vägen, som sålt i tre miljoner exemplar runt om i världen och älskats av såväl idrottsstjärnor som presidenter och företagare.

Tidigare var planen för utgivning i slutet av september i samband med författaren Ryan Holidays inbokade framträdande på Nordic Business Forum i Stockholm.

Ryan Holiday är tveklöst en av USA:s mest intressanta unga tänkare, som både skrivit böcker om marknadsföring och gjort sig ett namn som en av de mest kända uttolkarna för en yngre generation av såväl litteratur som filosofi.

Han har en mejlinglista med 200 000 prenumeranter där han tipsar om nya och gamla böcker.

”Vi tycker att boken behövs nu som mest och för flest”, säger Klas Ekman, förläggande redaktör på Volante. ”Det är väl ingen som inte påverkas av coronakrisen på något sätt, och som behöver hjälp att hitta strategier framåt. Få böcker är lika effektiva och stärkande som Ryan Holidays succébok Hindret är vägen.”

Boken släpptes för sex år sedan av Penguinförlaget Portfolio och har sedan dess blivit en måste-bok i både Silicon Valley och idrotts-USA.

Med bärande inspiration från stoicismen, och dess tänkare som Marcus Aurelius (som dog på grund av en pandemi) och Seneca, presenterar Ryan Holiday i Hindret är vägen de klassiska sätten att förhålla sig till missöden och svårigheter och att vända dem till fördelar – och till och med segrar.

Budskapet är att du kan inte kontrollera allt i världen omkring dig, men du kan kontrollera hur du uppfattar vad som händer och vad du själv gör. Med hjälp av en stor mängd historiska exempel och tänkare — inte bara från antiken, utan också personer såsom Gandhi, samurajen Musashi och Thomas Edison – delar Ryan Holiday sedan med sig av de tanketekniker som vi än idag kan anamma för att se möjligheter, finna tröst och med hjälp av acceptans hitta nya stigar.

”Det här är en bok som personligen påverkat mig mycket”, säger Volantes förlagschef Tobias Nielsén. ”Ändå har vi dragit länge på en svensk översättning. Men om en bok inte släpper taget om en, då måste den ut till slut. Tyvärr är tajmingen nu perfekt. Vi hade inte hoppats på en kris, men en kris behöver den här boken.”

Hindret är vägen : den klassiska konsten att vända motgångar till segrar hjälper läsaren att byta mindset. Den påminner en del om Alain de Bottons klassiska Filosofins tröst, som Volante också givit ut, fast Ryan Holidays tips är ännu mer handfasta. Därtill är den skriven på ett klart och tydligt sätt som tilltalar alla åldrar, yrken och samhällsklasser. Bland kända fans finns bland andra Arnold Schwarzenegger och hip hop-ikonen LL Cool J.

Ryan Holiday är dessutom medgrundare till Daily stoic och har i hundratals podcastintervjuer, youtubevideor och föredrag predikat lärdomar som vi kan dra från äldre tänkare generellt och stoicismen i synnerhet. Han är en dedikerad löpare och bor på en gård utanför Austin i Texas, USA.

Hindret är vägen är hans första bok på svenska och heter The obstacle is the way i original. Den har översatts till svenska av Niklas Darke.

____________________________________

Utkommer i juni 2020