2022-03-17 06:50Pressmeddelande

Därför behöver du lyssna bättre. Sverigebesök i maj

Vi har aldrig haft så många möjligheter att berätta om oss själva. Samtidigt har vi aldrig lyssnat mindre på vad våra medmänniskor säger. Det är som att vi helt har tappat förmågan. Hur kommer det sig att vi blivit så här döva – fast vi vet att det gör oss ensammare, deppigare och mer intoleranta än någonsin förr? Snart Sverige-aktuella författaren Kate Murphy har svaret.

Som journalist och mästerlig intervjuare har Kate Murphy haft lyssnandet som sitt yrke i decennier. Men en dag fick hon nog av den nya dövheten och bestämde sig för att undersöka hur vi hamnade här – och vad vi kan göra för att åter öppna våra öron.

"När jag intervjuar folk – oavsett om det är någon på gatan, en vd eller en kändis – får jag ofta en känsla av att de är ovana vid att någon lyssnar på dem, som om det vore en ny erfarenhet. När jag visar genuint intresse för det de säger och uppmuntrar dem att berätta mer, förefaller de vara förvånade. De blir märkbart avslappnade och mer eftertänksamma och noga med sina svar, i förvissningen om att jag inte kommer att jaga på dem, avbryta eller smygtitta på mobilen. Jag misstänker att det är anledningen till att många så småningom delar med sig om känsliga ting – oombett och utan någon som helst koppling till mitt ämne. I mig ser de någon som äntligen lyssnar på dem."
Ur bokens inledning.

För att bli en bättre och mer äkta lyssnare får läsaren möta världens ledande (och kanske mest oväntade) experter: CIA-agenten som förhört terrorister, fokusgrupp-nestorn som varit med och tagit fram några av de mest framgångsrika produkterna genom tiderna, bartendrar, radioproducenter och en amerikansk möbelförsäljare som slår upprepade säljrekord utan att knappt säga ett ord till sina kunder.

Kate Murphy besöker Sverige 17-19 maj i samband med utgivningen av boken Men, lyssnar du? (You're Not Listening).

”Om du är som de flesta av oss lyssnar du inte hälften så mycket eller hälften så bra som du skulle vilja. Vem passar bättre än en driven intervjuande journalist att gräva fram de bästa kunskaperna och vassaste verktygen? Den här bokens författare gör det dessutom med en kombination av vetenskap och humor. ”
Adam Grant, författare

”I en tid när teknologin har gjort det lättare än någonsin att prata med varandra, har vi paradoxalt nog blivit sämre på att lyssna. Som väl är har vi Kate Murphy till hjälp för att återfå denna viktiga förmåga. Den här boken har ändrat hela min syn på kommunikation med människorna som betyder mycket för mig.”
Cal Newport, författare till Deep work

_________________________________________________________________________

Kate Murphy är journalist med bas i Houston, Texas. Hon skriver för New York TimesThe Wall Street JournalThe EconomistAgence FrancePresse och lokala Texas Monthly om ett brett spann av ämnen som hälsa, teknologi, vetenskap, design, konst, flygbranschen, affärs- och finansvärlden, mode, mat, resor och fastigheter. Allt med samma nyfikna och tillgängliga sätt att förklara de mest komplexa företeelser, inte minst kring mänsklig interaktion.

Kate Murphy har flygcertifikat och flyger själv till avlägsna platser för att skriva sina reportage. Hon har gjort en sak av att inte förekomma på bylinebilder och författarporträtt. Kanske, kan man tänka, för att hon vill att vi huvudsakligen ska lyssna på vad hon säger.

Men, lyssnar du? Vad vi kan vinna på att börja höra och förstå varandra igen
Utgivning 2022-05-11
Recensionsdag 2022-05-25