2020-03-16 14:05Nyheter

Johan Norberg fast i USA – om Corona och nya boken: "Vi kan aldrig ta världens framsteg för givna"

Johan Norberg utkommer i augusti med nya boken Öppen/Sluten. Detta är ett skissomslag. Foto: Remo Neuhaus Swiss Economic Forum

Författaren Johan Norberg befinner sig mitt under rasande coronakris i USA för att spela in en dokumentär. Till hösten är han aktuell med sin nya bok Öppen/sluten, vars ämne plötsligt blev mer aktuellt än han någonsin tänkt sig. En anledning att fundera på hur öppenhet och slutenhet i kristider historiskt sett har påverkat stora krisers förlopp. Och hur människans eviga kluvenhet inför detta visar sig som starkast i sådana här situationer.

- Vad gör du i USA? Är du orolig för om du ska komma hem?

- Jag reser runt i Washington DC, Kentucky och Tennessee för att göra en ny dokumentärfilm till amerikansk TV, om hur staten ger vansinniga privilegier och subventioner till mäktiga företag.
Om jag kommer hem? Tja, just nu kan vad som helst hända. Länder stänger sina gränser och flygbolag lär kollapsa till höger och vänster, så visst finns det risker. Men även om Trump inte gärna ville att jag kom in i USA så är jag ändå rätt säker på att han vill bli av med mig, så ut kommer jag väl alltid.

- I början av hösten släpps din nya bok Öppen/Sluten (på engelska Open). Varför ville du skriva den?

- För att vi inte kan ta världens framsteg för givna. Det har hänt förr att världen har stängts som reaktion på krislägen. Ämnet blev tyvärr mer aktuellt än jag förväntade mig.

- Är inte en öppen värld mer utsatt för pandemier och spridning av patogener?

- Ja och nej. Naturligtvis sprids mikroorganismer snabbare när vi flyger jorden runt hela tiden. Men vårt resande har faktiskt räddat oss från förödande epidemier. Mänsklig rörlighet är ett ”naturligt vaccin”, som en forskare på området uttrycker det, och det kan vara skälet till att vi inte haft en ny Spanska sjukan de senaste hundra åren.
Tyvärr hjälper ju inte det när ett helt nytt virus hoppar till oss från djurvärlden, som coronaviruset. Men även då står hoppet till en öppen värld, i form av forskning och innovation över nationsgränserna. Kinesiska forskare använde teknik från andra sidan jordklotet för att avläsa coronavirusets arvsmassa och tyska forskare använde den informationen för att utveckla ett test för att spåra smittan, som vi nu alla använder, och universitet och läkemedelsbolag över hela världen kan använda den för att utveckla motmedel. Mänskligheten har aldrig förr svarat så snabbt på en sjukdom. Tack vare världens öppenhet kan vi i dag tillsammans ta upp kampen och för första gången i historien slå tillbaka.

- Behöver vi inte stänga samhällen kortsiktigt i alla fall, för att minska smittspridningen?

- Nja. Visst behöver vi hålla avstånd till varandra och undvika större möten nu, för att sakta ned spridningen så att inte sjukvården kollapsar fullständigt under trycket. Men samtidigt måste vi hålla världen öppen.
Flygförbuden är mest politisk placebo, som hälsoexperter och Världshälsoorganisationen påpekar, för viruset finns ju redan över allt, medan viktiga leveranser, medicinteknik och skyddsutrustning inte gör det, och nu kommer få svårare att ta sig fram. Dessutom slår det sönder våra ekonomier, vilket kommer att ge oss mindre resurser att hantera problemen.
De exportförbud som vissa länder skapar för viktig skyddsutrustning motiveras med att man måste skydda den egna befolkningen först, men problemet är att det skapar en global brist. Det är som att panikhamstra toapapper. Enda resultatet är att det inte finns i butiken när man väl behöver det.

- Donald Trump sägs ju ha bakterieskräck och du nämner en intressant undersökning om folk med bakterieskräck i din nya bok. Berätta.

- Människan har ett psykologiskt immunsystem som gör att vi instinktivt ryggar tillbaka när någon är snuvig, nyser eller har ett utslag. Det är en form av primitiv läkarvetenskap. Inte för att vi har vetat något om mikrober förrän i modern tid, utan för att de av våra förfäder som ryggade tillbaka inför det konstiga överlevde och spred sina gener vidare.
Men detta immunsystem är överkänsligt, vilket gör att många reagerar med oro eller äckel på allt som är annorlunda, en absurd frisyr, en konstig piercing, en annan hudfärg eller en alternativ sexuell läggning.
Studier visar att de som har mer bakterieskräck också är mer främlingsfientliga. Utlänningar triggar igång deras psykologiska immunsystem och i tider av smittspridning växer fientligheten mot utomstående grupper – judar, invandrare, häxor. Det är ett skäl till att de som vill hetsa mot en viss grupp försöker avhumanisera dem genom att tala om dem som smutsiga, eller likna dem vid djur. ”Massiva infektionssjukdomar väller över gränsen”, som Donald Trump nyligen beskrev mexikanska invandrare.

_______________________________________________________

Hela intervjun med Johan Norberg finns att läsa på Volantes hemsida. Den nya boken Öppen/sluten : Hur människan skapar och förstör framsteg kommer ut på Volante i augusti 2020, men går att beställa redan nu. Det går också att prenumerera på Johan Norbergs nyhetsbrev

Vi på Volante jobbar för fullt med omslaget till boken. Bifogat denna nyhet är vårt skissomslag. Vi vill ta fasta på att boken – trots att den känns oerhört aktuell – inte minst är en bok som hämtar mycket från historiska exempel.

Volantes vision är att göra världen lite klokare och roligare. Det försöker vi uppnå genom att sprida idéer, kunskap och berättelser.