2020-04-15 05:45Nyheter

Boken med "fel" titel kommer i unik flerformatsutgivning

I kundens skor: Att skapa värde utifrån mottagarens perspektiv utkommer samtidigt i fyra olika format

Det känns helt knäppt att lansera en bok samtidigt som hela världen är upp och ned. Det kanske viktigaste skälet är att vi tycker att innehållet i vår bok faktiskt är angeläget just i den här krisen. Ett av våra centrala begrepp är ordet samskapande ... 

Så skriver Klas Hallberg apropå sin och Per Kristenssons nya bok I kundens skor. Och han tillägger:"Hade vi kunnat byta titel på boken utifrån rådande läge hade vi nog valt ”I varandras skor”. För ju mer vi går i varandras skor nu – desto mindre kommer vi att döma andra och desto mer kommer vi att kunna hjälpa både oss själva och andra. Jag och Per har aldrig någonsin i våra liv varit med om en så omfattande insikt hos så många; insikten om att vi alla i samhället samskapar vägen ut ur krisen."

Klas Hallberg gav ut sin första bok 1997. Nu, 23 år senare, har han äntligen lyckats med något som han alltid velat göra men som har verkat fullständigt omöjligt fram till nu: Övertyga ett förlag om att boken ska ges ut i alla format samtidigt, dvs som inbunden bok, pocketbok, e-bok eller ljudbok."

Han berättar om detta i sitt nyhetsbrev:

"Jag vet inte hur det är för dig, men jag själv vill IBLAND köpa en inbunden bok för att den känns lite mer som en 'riktig' bok, och IBLAND vill jag hellre ha en pocketbok för att den är smidigare och billigare och OM jag hade vant mig vid att läsa böcker digitalt hade jag inte velat behöva vänta ett halvår innan den kommer som e-bok. 
Min gissning är att detta är första gången det händer i Sverige. Att ett förlag ger ut boken i alla format samtidigt. Och oavsett om det är första gången, eller bara en av de första gångerna så känns det asbra tycker jag."

Förläggare Tobias Nielsén fick frågan: Hur länge behöver du gå runt i kundens skor för att fatta att kunden själv kanske vill bestämma i vilket format hen vill konsumera boken? Han konstaterade då att han knappt behövde sätta dit foten ens, för att förstå det. Och det är precis detta boken handlar om: att väldigt ofta behöver vi bara dit med foten för att förstå hur vi kan hjälpa våra kunder att skapa mer värde.

(Ledarskapsnestorn Jan Carlzon, författare till numera klassiska Riv pyramiderna! anser att denna bok i allra högsta grad behövs.)


Om Volante

Volantes vision är att göra världen lite klokare och roligare. Det försöker vi uppnå genom att sprida idéer, kunskap och berättelser. Man kan beskriva oss som ett bokförlag och en agentur — hos oss finns Nobelpristagare, hyllade forskare, föreläsare, tänkare och författare som vill göra skillnad. Volante driver också Gamla stans bokhandel på Stora Nygatan 7 i Stockholm.


Kontaktpersoner

Matilda Berg
PR-, sälj- och marknadsansvarig
Matilda Berg